Jak dzieci uczą się języka obcego
Dzieci w młodszym wieku szkolnym chętnie
się uczą, poznają nowe wiadomości, nabywają wiele nowych umiejętności. Oczekują
od nauczyciela ciekawych zajęć i jednocześnie zrozumienia, wsparcia i pomocy.
Dziecko na tym etapie uczy się przez zabawę , działanie, przeżywanie.
Nauka w English Central stwarza mu takie sytuacje dydaktyczne, które pozwolą
uaktywnić różne sfery i zastosować naturalny w tym okresie dynamizm. Dziecko na
naszych zajęciach nie siedzi przez 40 min w ławce. Uczeń bierze aktywny udział
w zajęciach. Opisując proces uczenia się języka obcego przez dzieci, często
uwzględnia się między innymi (H. Komorowska, Nauczanie języka obcego dzieci w
świetle rekomendacji Rady Europy, w „Języki obce w szkole” 1996 nr 4):
· krótkie okresy koncentracji,(podczas zajęć nasi
lektorzy zmieniają ćwiczenia średnio co 3 min)
· brak lęku przed błędami,
· ciekawość, badawczy umysł i gotowość do poszukiwania informacji,
· otwartość na nowe pomysły i opinie,
· chęć imitacji i gotowość do ćwiczenia nowej umiejętności dla samej przyjemności jej trenowania,
· łatwość posługiwania się mimika i gestem,
· potrzebę rywalizacji, (organizujemy częste konkursy i zabawy)
· łatwość do publicznych wystąpień, popisywania się zdobytymi umiejętnościami. ( English Central organizuje lekcje otwarte i przedstawienia teatralne dla rodziców)
· kinestetyczny styl uczenia się, (tablica interaktywna stwarza ku temu świetne możliwości)
· preferencję uczenia się całym ciałem, (piosenki, rymowanki nie są tylko śpiewane ale przedstawiane za pomocą mimiki całego ciała)
· koncentrację na sytuacji „tu i teraz”,
· rozumienie sytuacji poprzedzające rozumienie języka, jaki został w tej sytuacji użyty,
· pierwotność uczenia się receptywnego w stosunku do produkcji językowej,
· szybkie zapamiętywanie połączone z szybkim zapominaniem, (w związku z tym na każdych naszych zajęciach ma miejsce powtórzenie)
· dominację uczenia się mechanicznego nad logicznym,
· brak zahamowań w odniesieniu do mowienia w języku mówionym
Ogólne założenia metodyczne dotyczące nauczania języków obcych na poziomie edukacji początkowej podkreślają, że ( „Życie Szkoły”, 2008 nr 5, Tony Buzan „ The mind Map book” New York, Plume) :
· skuteczne jest podejście holistyczne, w którym wykorzystuje się bajki i opowiadania, piosenki, ruch,rytm tak, aby włączać słuchowe, wzrokowe i kinestetyczne strategie uczenia się, (podręcznik Fairyland , z ktorego korzystamy spełnia te wszystkie warunki)
· w związku z naturalną potrzebą ruchu,
ciekawością poznawczą należy wprowadzać techniki
aktywnego uczenia się przez działanie, (najczęściej używana metoda podczas naszych
zajęć)
· nauczanie języka musi odbywać się zawsze w nawiązaniu do konkretnej, bliskiej
dziecku sytuacji,
umożliwiając jednocześnie zrozumienie, (tematyka lekcji w podręcznikach Fairyland
obejmuje właśnie takie zagadnienia)
· nowe elementy muszą być wprowadzane w sytuacji znaczącej, aby zrozumieć zrozumienie wypowiedzi przez zrozumienie kontekstu sytuacyjnego,
· naukę należy organizować wokół tematów interesujących dzieci, w celu rozwijania i podtrzymywania motywacji,
· ze względu na przewagę pamięci
mechanicznej nad logiczną nie jest racjonale wprowadzanie
terminologii gramatycznej (zagadnienia gramatyczne wprowadzamy od trzeciej klasy
szkoły podstawowej)
· ważna jest swobodna, życzliwa atmosfera wyrażona w szczegolności
wyważonym sposobem poprawiania błędów i oceniania dzieci, tak, aby podtrzymać
spontaniczność, zaangażowanie i motywację , (wystarczyć spojrzeć do szkolej galerii aby
przekonać się jak są dzieci zadowolone z naszych zajęć)
PAMIĘTAJMY!!!
U 6–7-latka rozwija się dopiero zdolność do abstrakcyjnego myślenia, on dopiero
zaczyna poznawać abstrakcyjne cyfry i litery. Stosowanie tych dziwnych wytworów
w języku obcym, który sam w sobie jest dla niego czystą abstrakcją –
może okazać się stresującym zadaniem nie do wykonania. Zbyt duża ilość
informacji i zbyt skomplikowane zadania mogą przeciążyć jego ośrodkowy
układ nerwowy, a chaos może zahamować proces nauki w ogóle.
Psychologowie
ostrzegają, że konsekwencje takiego chaosu mogą być bardzo szerokie
i wykroczyć poza szkołę
oraz edukację. Nauka w wieku wczesoszkolnym musi odbywać się
poprzez zabawę nie stawiajmy dzieciom za dużych wymagań w tym okresie.